En hemmelig Kostskoletid #3 -Dåben

Calpe- et uspoleret paradis

Vores ferieplaner indeholdt oprindeligt en tour d´ Danmark. Men en sidste øjebliks-beslutning gjorde at vi ændrede programmet, og istedet bookede det dejligste hus i Sydspanien. Med egen pool og udsigt over bjergene.

BYEN – CALPE

Vi fandt en lille perle af en by, et uspoleret paradis, hvor de fleste af de turister der var der, var lokale. Bevares, der var gadesælgere og andet gøjl på strandpromenaden med lysende balloner, plastikdimser der kunne spille `Let it Go´ og hunde med en metallisk gøen.Men det var heller ikke svært at finde op i de smalle gader i den gamle by. Op til hyggelige fortovsrestauranter i teatralsk aftenbelysning, med tjenere der kun talte spansk, og serverede lækker tapas.

HUSET HED VILLA MERRY

Vores hus lå trukket væk fra byen, halvvejs oppe på en bjergskråning. Et orange hus, med en smuk udvendig vindeltrappe, en pæn velholdt have og stor terrasse med egen pool. Hvorfra vi havde den fineste udsigt over byen, middelhavet og bjerget modsat vores.

Vi havde lejet huset I 14 dage, sammen med nogle gode venner, der har børn på samme alder som vores.

En stor del af tiden, tilbragte vi hjemme med ungerne i poolen 75% af døgnets vågne timer. Når tid var, tog vi den lejede bil og kørte på tur, til bla. Valencia (bestemt et besøg værd), en bådtur til Benidorm (der modsat Calpe, var yderst turistet), Mundomar (for at se delfinshow -ikke anbefalelsesværdigt, det var slidt og dyrt og gav, som sådan noget ofte giver, dårlig karma om dyrenes velbefindende), mm. Et decideret tips og must sees i området indlæg, giver jeg gerne. Hvis I vil have det?

REJSEN DERNED

Logistisk havde vi valgt at flyve til Valencia, da flybilletterne dertil var billigere. Vi skulle, efter planen, lande kl 23.30, men blev en halv time forsinket. Til trods for at vi havde ringet til AVIS upfront fra Københavns lufthavn, hvor vi var blevet forsikret om at personalet ville vente med vores bil til vi ankom (inkl forsinkelse), var der TOMT! Og så er gode dyr rådne, når klokken er 00.30, har fire trætte børn i alderen 3 til 5 år og bare gerne vil frem. Den søde dame hos Enterprise (hvis butik var nabo til AVIS), var der stadig og kunne (noget forundret) fortælle at AVIS damen havde lukket blot 20 minutter forinden, med ordlyden “at hun havde fri nu, for hun havde ingen hun skulle vente på”.

“MOR JEG KASTER OP!”

Midt i det virvar bedyrede Banana at hun skulle kaste op (barnet var blevet flyvesyg), jeg greb hende og småløb hen til nærmeste samling sorteringsspande. Og tog mig selv I at tænke “gad vide hvilken spand bræk mon hører i?”. Valgte organisk affald. Efter en hurtig beslutning hoppede vi i to taxaer, i håbet om at finde et hotel, men uden held. Taxachaufførerne (meget generøst -host host) tilbød at køre os den halvanden time lange tur til Calpe for blot 3000 dkr, men der blev jeg sgu for nærrig og besluttede med Bastian at vi tog tilbage til Valencia lufthavn og overnattede. Så lige dér, på det kolde spanske stengulv, snoede vi os selv ind i bagage og sov i noget der minder om 2-3 timer afbrudt ud af de seks der var til AVIS åbnede. Men vi tog det sgu i stiv arm, der var jo for faen ikke så meget andet at gøre.

Tidlig søndag morgen fik vi vores bil, men så absolut ingen medfølelse fra AVIS (og ja mor er både sur og skuffet og HAR ringet til AVIS, som har oprettet en sag), og drog noget matte til det autentiske orange hus i Calpe. Herfra gik ferien ganske fint, og vi har stornydt at være i vores eget selskab. Ungerne har været åndssvagt seje til at trave Valencias gader tynde, spise spansk mad og tæve de voksne i UNO.

TO BOGANBEFALINGER

Jeg beklager jeg ikke har kunnet skrive og linke til sted tidligere, men jeg havde sat mig ét mål i denne ferie. At læse to bøger. `Ligblomsten´ og `Mercedes-Snittet´ begge af Anne Mette Hancock. Jeg har for blot 30 min. siden læst sidste linie i 2´eren. Jeg har slugt dem råt! Og de får begge mine varmeste anbefalinger, hvis man altså (som jeg) er til velskrevne krimier, med snørklede forklaringer, alibier man tror holder vand, og ender der mødes til slut i en smuk forening.

Nu vil jeg sove en time, inden jeg skal dulles op og til farfars 70 års fødselsdag. Imorgen står på første skoledag, og nogen herhjemme glæder sig RET så meget. Nogle andre (MIG) er overhovedet ikke klar til det skridt. #timeflies

ps vi fik is HVER DAG!

Følg endelig mit daglige, helt almindelige liv, på... Instagram -hvor jeg laver en kongestory (sku du spørge fra nogen) ... Facebook ... Bloglovin